Wednesday, March 08, 2006

ست ايام امتحانات

oلا أدرى بم استفتح كلامى و بم اصفها فكلنا مر بهذه الظروف العصيبة و لكن دعونى انقل من مذكراتى
o من المذكرة
o
o و بدأ العد التنازلى

oلم يبق على اقتراب الامتحان الا يومان اتفقت مع الشلة (اعتقد انها مشتقه من الشلل العقلى)
oالمقابلة فى بيت ”سم ,سم“ للاتفاق على الخطة الاستراتيجية . و ............
oاعترض
o كانت هذه صيحة ”أيمن“رمزه الكودى(بس متقولوش لحد)“عبيط اخواته“ فنظرت الية نظرة كالصاعقة

oلكن رد عليها بنظرات كالرعود فقلت له نحن لم نبدأ المجلس (ما زلنا واقفين) بل نتفق على ميعاد عاد عاد عاد عاد(مش صدى صوت انا غلط فى الكتابه) فعلام الاعتراض
o رد بقسوة و تشفى : ليست خطة استراتيجية بل تكتيكية لأن استراتيجية معناها فترة طويلة اما تكتيكية فتعنى فترة قصيرة و كما قال فولتير .....

oقاطعته : فولتير ؟أية دخلة فى كلامنا ؟
oهرش ”سمسم“ رأسه و قال : مش هو ده اللى بيصلح الكهرباء
oنظرت أليه :اللهم أجرنى فى مصيبتى و أجرنى خيراً منها فولتير عالم نفس و لا اعلم ما دخل علم النفس فى الاستراتيجية؟.

oقطب ”أيمن“ : معلش أصلى نسيت اسم العالم و لم أتذكر الا هذا الاسم و كلة يمشى و كلة عند العرب صابون و حاجة ساقعه بيبسى و أيوة يا مدام ايوة يا مدام أيوه يا أنسه .
oاننى احب الشباب الذى لا تشغله الدراسة عن مستقبلة
oو لكن وجدت نفسى اقول:
o الى بيت ”سمسم“
فى مؤتمر الطلاب العرب
oاستقبلنا سمسم بحفاوة محاذرا ان نستغلها و نطلب أى حاجة
oسمسم : انا عندى سؤال واحد ؟
oحاولت استرجع المعلومات التى جمعتها من المحاضرات(عد غنمك يا جحا قال واحده قايمه و واحده نايمه) و انا اقول بكل ثقة (زائفه):أسئل
o سمسم : أيه المواد اللى علينا ؟

oشحب وجهى و انا اقول :أية المواد ؟ للدرجة دى؟
oسمسم: أيوة انا عمرى ما رحت الكلية؟
oقلت له :أنا برضه عندى سؤال واحد؟
oسمسم بفخر(مش عارف على أية): أسئل ؟
oأنت عايز تنجح أزاى؟
o بدعاء الوالدين

oهس هس هس
oأبدأ الاجتماع
oوقفت و قلت :
o........
oأعترض
oكانت هذه صيحة أيمن فنظرت أليه :انا لسة قلت حاجة ؟
o أيمن :اننى أعترض و أن كنت لا اعلم على ماذا أعترض و لكنى اسجل اعتراضى من باب الاعتراض ......

oقلت :لأ دة من باب الرخامة
oو هنا حدث زلزال و انقلب الحال من حال الى حال و وجدت نفسى على الارض ملقياً و أيمن يصرخ :
oرخامة ,انا رخم
oلم أجد ألا أن أقول :
oرخامه جايه من الرخام يعنى الشئ القوى و جايه أيضاً
o من الرخم يقال ”صوت رخيم“أى دافئ و جايه ايضا من الرحمة لكن حرفها الخواجات الله يبتليهم بك فهم يحولون (ح)(خ)و جايه أيضاًمن .......................

oفاطعنى أيمن مزمجراً(بصوت رقيق يذكرنى بكلاب الدوبرمان):
oجايه من بيت أمها ,قوم فز
oتدخل سمسم محاولاً الاصلاح :
oبيقولك فز؟
oاستجمعت قواى لكى أقول :
o”فز“جايه من فاز الرجل فى السباق و جايه ايضاً من فاز الرجل اقرانه و جايه أيضاً من ....



oكان أخر ما سمعتة قول سمسم:
oهى جاية من كل دول هيا كانت متبعترة و لا أية ؟
oكانت هذة أخر ما سمعتة قبل أن يُغما على متأثراً من ضربات الطور الهايج اللى أسمة أيمن

oالى اللقاء مع باقى ايام الامتحانات أن عشت

No comments: